
Talentspejderne
Talentspejdernes særlige tilrettelagte mentorprogram er udviklet i samarbejde med nogle af landets førende læringseksperter. Særkendet for Talentspejdernes mentorprogram er en stærk tro på, at alle børn og unge har evner og talenter. For at kunne udfolde sine evner og talenter kræves der et godt netværk af nære og anerkendende personer, der er gode rollemodeller, som har overskud og ressourcer til at give noget til andre. Programmet, der henvender sig til 7.-9. klasse, hjælper eleverne til i høje at finde og bruge sine foretrukne læringsstile, intelligenser og personlige karakterstyrker i skolen og til at vælge deres fremtidige uddannelse.
Pris: 249,- DKK inkl. moms
Ekskl. fragt – Post Danmark porto takster.Hvad siger læserne?
Talentspejderne gør det meget interessante, at de anvender tænkning omkring vores fællesmenneskelige grundbehov og læringsdynamik. De bruger det til at forstå, hvordan man kan hjælpe unge mennesker videre, der er kørt trætte eller er udfordret i det sædvanlige omkring skolegangen. På den måde hjælper de med deres mentorprojekt unge, der ikke gider eller ikke tror så meget på sig selv fremad mod en tilværelse, hvor de har tiltro til sig selv og til at verden rummer muligheder for dem. Dette er en meget væsentlig funktion i forhold til at få alle vores unge med tidligt nok til, at de kan skabe sig gode livsbaner.
Skoletrætte elever orker ikke den form for læring de kender fra det traditionelle uddannelsessystem og nogle af dem er samtidig blevet “Pædagogtrætte”. De reagerer typisk positivt på anderledes voksne, hvor de også kan se en umiddelbar ræson i det arbejde de udfører. Responsen fra en voksen fra erhvervslivet, som ikke får “løn” for at indgå i relation med dem og som stiller kontante krav, er guld værd. De unge vokser med opgaven og opdager også selv, at der er udviklingspotentiale i deres hjerner. Det er hvad Talentspejdernes resultater tydeligt afspejler.
Den store fordel ved at anvende Talentspejdernes metode er, at de unge skoleelever møder en ”anden slags” menneske end deres lærere og UU-vejledere. De møder en dedikeret og frivillig person fra erhvervslivet. En person, der er trænet i at arbejde efter et koncept, der er velstruktureret, og hvor der er en central opbakning og støtte fra organisationens side.
Bogen er et rigtig godt værktøj i arbejdet med mentorskab. Forfatteren kommer omkring alle de væsentligste ting og formår at holde det på et niveau, der gør, at det ikke bliver for teoretisk, men let kan omsættes i dagligdagen.
En rigtig god bog, hvor der er god balance mellem teori og hvordan man bruger det i praksis.